Postanowiłem że napisze parę słów tym razem nie o napędzie inercyjnym tylko o czymś bardziej konkretnym i przydatnym, w pracy grafika, programisty, czy studenta. Mowa o programie do prac 3D i animacji tj. Blenderze. Obecnie posiadam na swoim komputerze wersję 2.82 tego szacownego i przydatnego programu. Na początku trzeba podkreślić, że nie jest to program na słabe jednostki w tej wersji i mój komputer prawdę mówiąc nie daje sobie z nim rady obecnie, zwłaszcza przy animacjach i renderowaniu. Pomimo jednak wymagań sprzętowych ostatnio udało mi się napisać, a de facto skopiować z YouTube’owego tutorial’a pierwszy program w Pythonie, nie był to bardzo zaawansowany program ale na tyle zaawansowany żeby stworzyć dość ciekawą grafikę w Blenderze, który ma wbudowaną opcję wprowadzania skryptów w Pythonie do programowania zachowania się elementów graficznych w obszarze 3D i innych funkcji. Sam program Blender jest bardzo złożony, a przede wszystkim pomocny np. do tworzenia ciekawych grafik np. na własna stronę internetową. Opcji jest dużo, oprócz wszelkiego rodzaju operacji na bryłach 3D mamy do dyspozycji szereg funkcji do animacji i symulacji rzeczywistości (rigid body, particles, force field, build, itp), począwszy od takich możliwości jak określanie klatek (key frames) oraz nadawanie driver’ów, za pośrednictwem których można tworzyć animacje ruchu różnych urządzeń mechanicznych, przykładowo np. zilustrowanie działania przekładni planetarnej, itp. Mamy możliwość także nadawanie wszelkiego rodzaju tekstur i powierzchni począwszy od powierzchni metalicznych do porowatych i imitujących tkanki roślinne. Za pomocą funkcji particle można w szybki sposób uzyskać efekt deszczu z różnych kształtów, jest do dyspozycji taka funkcja jak force field (pole siłowe) za pomocą której można określić sposób w jaki działać będzie np. wybuch czy opadanie cząstek materiału z funkcji rigid body. Za pomocą Blendera, nawet dysponując takim hardware jakim dysponuję, stworzyłem kilka ciekawych grafik na swoją stronę hobbystyczną. Na samym początku, gdy miałem sposobność zetknąć się z Blenderem, czułem się bezradny, gdy chciałem coś z jego pomocą zrobić. Widziałem co prawda grafiki sporządzone za pomocą tego programu, ale nie miałem najmniejszego pojęcia jak one powstały. Teraz jest już o wiele lepiej i chociaż nie jestem aż tak zaawansowany w Blenderze jak niektórzy z prezentujących tutorial’e na YouTube, to perspektywa jest wciąż otwarta na osiągnięcie doskonałości. Szczególnie interesująco przedstawia się opcja tworzenia grafik na własną stronę internetową, program ten ma wiele opcji, które mogą posłużyć temu celowi. W Blenderze przy każdej w zasadzie własności można nadać key frame’a lub driver’a, a to oznacza bardzo wiele możliwości i pomysłowy twórca-grafik na pewno wyciśnie maksimum z tego programu tworząc oszałamiające rezultaty.
|
Obraz uzyskany przy pomocy programowania w Python'nie w Blenderze.
|
|
Grafika - render z programu Blender.
|
Do renderowania grafik w programie Blender potrzebne są mocne jednostki, renderowanie animacji trwa niekiedy kilka dni, podczas których komputer musi być cały czas włączony. W wersji, którą obecnie używam 250 klatek filmu w rozdzielczości 1920 px x 1920 px z sześcianem obracającym się wokół 2 osi zajęło całą noc. Innymi funkcjami blendera są np. obróbka wideo i tworzenie gier. Blender ma wiele Addon’ów jak carver, assets - te np. są dostępne za darmo inne jak hard - ops są płatne ale umożliwiają znaczne zwiększenie możliwości programu. Program bardzo łatwo można skonfigurować i dostosować do własnych potrzeb w tym celu należy wejść w opcję preferences by ustawić skróty klawiszowe i kolory interface’u, praktycznie każdą funkcję można zaprogramować i przypisać do niej odpowiedni skrót klawiszowy. Program pracuje w kilku trybach np. object mode, czy edit mode lub sculpt mode. W trybie edit mode można używać takich skrótów jak “e” - extrude lub “g” - move. W trybie sculpt mode można rzeźbić modele 3D za pomocą bardzo zaawansowanych narzędzi. W trybie shading mamy do dyspozycji edytor node’ów, gdzie ustawimy tekstury i inne właściwości obiektu. W trybie UV editing program rozbija każdy obiekt na płaszczyznę, gdzie można ustalić i określić sposób układu tekstury na bryle. W trybie texture paint, można malować teksturą na bryle za pomocą pędzla (brush).
Gdyby ktoś chciał uczyć się tworzyć grafiki i animacje w Blenderze, proponuję zakupić dobry komputer najlepiej z procesorem wielordzeniowym od 3.4 GHz (najlepiej 3.8 do 4 GHz) i kartą graficzna z pamięcią od 2 GB. (lepiej 8 GB - 32 GB) i odpowiednią ilością pamięci RAM w komputerze. Mój komputer niedługo wybiera się na emeryturę, bo ma już wiele wiosen. Blender został stworzony przez programistów z całego świata dlatego ma otwartą strukturę, ale jeżeli ktoś nie ma dość gotówki by odnawiać okresową licencję 3ds’a, to Blender wydaje się być dość dobrą alternatywą na początek. Praca z Blenderem to dobra zabawa.
|
Donica
|
Komentarze
Prześlij komentarz